Hvilken værdi skaber dit produkt?
I erhvervsbranchen er oplevelsesøkonomi og loyalitet blevet et knudepunkt, som virksomheder skal efterleve, hvis de vil slå igennem på markedet.
Vi lever i en verden hvor det ikke længere er unikt, at have et fantastisk produkt eller ydelse. I øjeblikket er der overflåd af fantastiske teknologier og services, som leveres på samlebånd til forbrugeren. Vi får det ovenikøbet plantet direkte i vores bevidsthed igennem tung annoncering, hvor der er human trafik. Dette både online og fysisk på hvert et gadehjørne.
Dette er årsagen til, at virksomheder må begynde at tænke anderledes, og rette fokus mod oplevelser, loyalitet og værdier. Disse parametre har længe eksisteret, men er det områder som virksomhederne reelt prioriterer?
Avancen er ihvertfald til at få øje på!
Ved åen i Aarhus betaler du i 98,- for en kande stempelkaffe. I dit eget hjem koster den i nærheden af 3,- at brygge. Alligevel valfarter vi ned til åen for at få vores kaffe. Men hvorfor ikke spare 95,- ved at blive hjemme?
Hvad betaler vi egentlig for?
OPLEVELSEN!
Folk betaler glædeligt 33 gange mere for en kaffe, som tilsyneladende er af ringere kvalitetet, end den hjemme på hylden. En vanvittig tanke, som sætter en tyk streg under det, vi som mennesker er drevet af. Det handler ikke om produktet, men den værdi produktet skaber!
I Simon Sineks TED talk beskrives det ved hjælp af ”The golden circle”.
Overordnet beretter modellen om, at vi mennesker i højere grad er drevet af produktets emotionelle værdi, end produktets funktion. Cirklen består af tre dele; WHAT, HOW og WHY. Kort beskrevet er WHAT det vi køber, HOW er de reaktioner eller handlinger der får os til at indse, og WHY er hvorfor vi køber det. Se klippet her: The golden circle
Ifølge Simon Sinek, handler det om at starte fra cirklens midte. I en verden hvor marketingkampagner, annoncer og diverse reklamer, dagligt bliver kastet i hovedet på forbrugeren, gælder det om at differentiere sig som afsender. Som nævnt tidligere har vi et overflåd af købsmuligheder som konsument.
Pointen og formålet med ”The golden circle” er, at få virksomhederne til at afdække forbrugerens behov ved at fokusere på WHY, som er den følelse der får os til at købe et produkt eller en ydelse i første omgang!
Eksempel:
Når vi køber en Macbook gør vi det ikke fordi den har ex antal ram, og ex antal GHZ. Vi køber den, fordi den har en vis signalværdi, og fordi en Macbook bidrager til et stilsikkert image. Vi køber den fordi vi elsker at brande os selv, og vi køber den, fordi vi ikke vil være udenfor fællesskabet. Der vil uden tvivl være mange andre følelser i spil når man køber Macbook, og det ved DU selv som forbruger. Hvad fik DIG til at købe din Macbook?
Konklusionen må være, at vi ikke køber produkter for produktets skyld. Produkterne skaber en værdi, som DIN virksomhed skal finde frem til!
Hvilken oplevelse ønsker du, at DINE kunder skal få ved mødet med DIT produkt?
[supsystic-social-sharing id=’1′]